Canberra - Reisverslag uit Canberra, Australië van Emi en Milou Grimbergen - WaarBenJij.nu Canberra - Reisverslag uit Canberra, Australië van Emi en Milou Grimbergen - WaarBenJij.nu

Canberra

Door: Emi

Blijf op de hoogte en volg Emi en Milou

01 December 2016 | Australië, Canberra

Dinsdag was het tijd voor ons om voor het eerst verder te reizen. Maandagavond hadden we tijd over om onze spullen in te pakken. Toen we dinsdagochtend onze laatste spulletjes erbij wilden doen, schrokken we ons een ongeluk: het paste nu al niet meer.. En oh wat hadden we veel ruimte over toen we in Nederland hadden ingepakt: 'Haha ik kon er zelfs nog een handdoek én een shirt in doen!!' Geen goed plan. Na aardig wat proppen en toch een deel maar los in een andere tas gepleurd, paste het eindelijk. Dat ik bijna naar achter op mn ruggetje viel toen ik m om deed was ook iets minder maar dat viel nog op te lossen door er een deel af te ritsen (handig zo'n afritstas!) en los te dragen. We waren in ieder geval blij dat we niks achter hoefden te laten.

We hadden een ticket geboekt voor de greyhoundbus tussen Melbourne en Cairns en dan zouden we tussendoor op verschillende plaatsen kunnen uitstappen. Deze stop zou Canberra worden, 8 uur rijden van Melbourne. We keken allebei uit naar een dagje uit het raam staren. De bus was comfortabel, de chauffeur had zijn grapjas aan en de meerderheid van de medepassagiers sliep de hele reis.
Na 8 uur door landschap gereden te hebben (af en toe kwamen we een dorpje tegen waarvan ik me dan afvroeg hoe die mensen ooit boodschappen doen en wie hun post bezorgt?) kwamen we in Canberra aan, de vredige maar ontiegelijk saaie hoofdstad van Australië. De enige dag dat we daar waren hebben we van 11:00 tot 14:00 rondgelopen, daarna koffie gedronken en om 14;45 waren we terug in het hostel waar ik als een oud wijf gelijk knock out anderhalf uur heb liggen pitten. Zal wel door de hitte komen.

De backpackers in ons hostel in Melbourne hadden ons al gewaarschuwd dat Canberra echt heel lame is maar ik had dit niet verwacht. Wij maakten de vergelijking met De Mare in Alkmaar. En dat is dus hoofdstad. Ik heb uit eigen nieuwsgierigheid een stukje geschiedenis opgezocht.

Er was in de 19e eeuw een grote discussie welke van de twee grootste steden, Sydney en Melbourne, nou hoofdstad moest worden. Australië kreeg in 1901 een federale grondwet en koos toen Melbourne als 'tijdelijke regeringszetel' maar mocht niet 'hoofdstad' genoemd worden. In 1911 werd er een prijsvraag uitgeschreven voor het beste ontwerp van de nieuwe hoofdstad. Deze werd gewonnen door Walter Burley Griffin waarna in 1927 Canberra af was en werd benoemd tot hoofdstad.

De stad is dus speciaal gebouwd om hoofdstad te worden. Dat is ook wel duidelijk want buiten het parlementhuis zijn er alleen musea en een grote bibliotheek.

Zo, weer wat geleerd vandaag. Heb ik toch mooi nog een blog mee vol kunnen schrijven

• 01 December 2016 - 23:09

Opa En Oma :

Lieve EMI en Milou wij genieten enorm van jullie echte verhalen liefs opa en oma

• 13 December 2016 - 18:29

Opa En Oma :

We kijken er van op wat jullie allemaal doen .Lange wandelingen eindelijk een heerlijk douch
    Het eten is dat heel anders als bij ons? Geniet er samen fijn van liefs opa en oma .